Nyhedsbrev nr. 1, februar 2012
Endelig er der lys forude! Nu er der ryddet op - ikke
bare med en let tirsdagsrengøring - men en
gennemgribende hovedrengøring!
Derfor vil bestyrelsen med dette første nyhedsbrev kort
informere lidt om oprydningen, forandringerne og ikke mindst
fremtiden for vores vandværk.
Først det sure:
Trin 1 - Rollefordeling
Efter den spændingsfyldte generalforsamling i juli måned sidste
år har den nye bestyrelse efter en række interne møder og interne
"slagsmål" nu næsten fundet sin form. Fra den gamle bestyrelse
fortsatte formand Carsten Lebrecht og kasserer Bent Nielsen, og
som nyvalgte medlemmer kom Orla Zinck, Jeanette Jepsen og Max
Engelbrecht ind.
Bestyrelsen har i processen måttet konstituere sig 2 gange.
Først med Carsten Lebrecht som formand, men det viste sig hurtigt,
at en anden fordeling var mere hensigtsmæssig. Derfor er
rollefordelingen ændret, således at Orla i dag er formand, Carsten
er næstformand med ansvar for det vandtekniske og Jeanette er
kasserer. Bent valgte ved denne lejlighed at udtræde af
bestyrelsen.
Bestyrelsen bad den nyvalgte interne revisor Kim Gordon om at
gennemgå regnskaberne med tilhørende bilag for 2010 og frem til
dags dato for at få et hurtigt indblik i vandværkets økonomi,
styring, forretningsgange og ledelse. Det kom der 2 meget kritiske
interne notater ud af, hvoraf uddrag kan læses i
bestyrelsesreferaterne, der ligger tilgængelig på vandværkets
hjemmeside.
På baggrund af den meget mangelfulde og ofte direkte forkert
udførte bogføring blev samarbejdet med den tidligere
forretningsfører opsagt allerede i september. Oprydningen i
bogholderiet og regnskaberne for 2009, 2010 og 2011 pågår forsat,
og det har uden overdrivelse været en meget
hårrejsende oplevelse for os alle sammen. Den tidligere
revisor er ved samme lejlighed udskiftet.
Trin 2 - Økonomi og rutiner
Det er aldrig rart at skulle være den "barske oprydder", og det
bliver man altså ikke populær på i hvert fald ikke på den korte
bane. Orla har som ny formand - med fuld opbakning fra den øvrige
bestyrelse - været den, der de sidste 7-8 måneder har gået forrest
med den største kost (hvis vi skal blive i rengørings-metaforen).
Hver eneste arbejdsgang, rutine, IT program enhver type omkostning
og alle de daglige driftsrutiner er blevet endevendt. En del er
blot blevet støvet af, men de fleste er efter faglig/saglig
vurdering blevet rettet til, fornyet, skiftet ud eller lavet om. Og
det gælder alle områder - der er ingen hellige køer, der er
undsluppet. Det har været en tidskrævende, barsk og indimellem
virkelig ubehagelig omgang. Økonomi og bogføring har som nævnt
været meget problematisk, så Jeanette har haft rigtig meget at se
til. Heldigvis har vores nye interne revisor Kim hjulpet meget med
at få styr over sagerne.
Der er som konsekvens af oprydningen indgået nye aftaler og
kontrakter, der er indført nye systemer og nye rutiner og helt nye
daglige forretningsgange er enten blevet indført - eller vil blive
indført i løbet af 2012.
2011 vil på alle måder komme til at stå som et oprydningsår. Vi
ved endnu ikke, hvordan 2011 regnskabet ender efter vores
hovedrengøring, for selve oprydningen har selvfølgelig også kostet
penge. Men derudover havde den tidligere bestyrelse nået at bruge
en del unødvendige penge - og flere end de plejer- i det første
halvår af 2011. Men det allervigtigste er, at, nu tror vi i
bestyrelsen igen på en sund fremtid for vandværket.
Trin 3 - Nye tiltag
Uden at gå i detaljer hermed lidt om de nye og vigtigste
tiltag:
Nært driftsteknisk samarbejde med Ordruplund
Vandværk
Der er indgået en aftale med Ordruplund Vandværk om et teknisk
samarbejde, der omfatter vandværkspasning og et fælles, ens
administrationssystem. Samarbejdet starter omkring 1. april 2012.
Vi forventer os rigtig meget af dette samarbejde allerede i 2012,
fordi det betyder en reduktion af driftsomkost-ningerne.
Nyt IT system og hjemmeside
Der er ryddet op i alle de IT-systemer, som vandværket tidligere
har brugt, og det drejer sig om både økonomisystem, hjemmeside,
backup m.m.
Rambøll har stået for værkets hjemmeside, fordi man indtil nu
har benyttet Rambølls administrationssystem. Begge dele er dyrt.
Derfor har vi opsagt administrationssystemet og dermed bliver det
nødvendigt med en ny hjemmeside. Siden går i luften omkring 1.
april, og den bliver designet så den også kan opsamle medlemmernes
mailadresser. Formålet med det er også at gøre os i stand til at
sende relevant information og indkaldelser ud via e-mail, således
at værket kan spare dyr porto. Der vil komme mere information om
dette senere.
Som nævnt vil Skamlebæk Vandværk i fremtiden benytte samme
administrationssystem som Ordruplund og det er noget billigere - og
bedre!
Ny teknologi
En af forudsætninger for samarbejdet med Ordruplund har været,
at Skamlebæk skal være på samme teknologiske niveau mht. styring
af værket som Ordruplund. Desværre har Skamlebæk ikke fulgt med den
tekniske udvikling, og vores styring af værket pumper osv. har
været utidssvarende og er ikke fulgt med tiden. Der er derfor
igangsat en renovering af pumper og styring. Projektet skulle være
klar, så sam-arbejdet med Ordruplund kan startes op omkring
april.
Renere vand
Vandværkets eneste produkt er jo som bekendt vand, og det skal
være så godt og sikkert som overhovedet muligt - og vi har godt
vand! Værket har to rent vands tanke, og de er ret gamle. Det er
derfor vigtigt, at man af og til kigger på kvaliteten af tankene.
Det er dog ikke sket i værkets tid dvs. i de seneste 50 år. Den
tidligere bestyrelse har talt om, at man måske burde gøre det, men
det er bare ikke sket.
Vi fik tankene undersøgt i december og det var godt nok en
blandet fornøjelse. Der blev fundet meget skrammel i den ene tank,
træstykker, armeringsjern m.m., og det ligger nu i en "pæn" bunke
foran værket. Derudover var den ene tank utæt med indsivning af
overfladevand. Det viste sig også, at der ikke var gennemstrømning
men, at mudret vand er sivet langsomt ud i ledningsnettet.
Heldigvis har udsivningen været så langsom, og vandet er blevet
fortyndet, at der ikke er sket noget. Tanken er nu lukket, og vi
har rigeligt med rent vand med en tank.
Økonomi
Der er effektivt sat en prop i det overforbrug, der har været i
Vandværkets omkostninger. Det vil dog først afspejle sig i
regnskabet 2012 - 2013. Vi forventer at have gennemført besparelser
og ændringer, der vil spare Vandværket for omkring ½ mill. om året,
hvilket betyder en reduktion af de samlede omkostninger med ca. 25
%.
Bestyrelsen ønsker alle medlemmer et godt år 2012.